Сорок років тому в Кіровограді з’явилися перші тролейбуси
Вечірня газета
Колись їх було під вісімдесят, а кілька років тому вони ледь не зникли взагалі. Але протягом останнього часу поступово повертаються на міські маршрути. На них одягають нові колеса, щоранку відмивають від пилу і бруду, їхні підлатані салони перефарбовують і прикрашають фіраночками. Їхні залізні серця підліковують свіжими деталями, частинами, а на вікна чіпляють суворі попередження “зайцям” і всілякі яскраві рекламки. По салонах знову ходять кондуктори і просять закомпостувати квиточки.
У них щодня заходять тисячі вже знайомих пасажирів, які ведуть розмови про життя, політику, лихим словом згадують ціни, владу, дороги і, зрідка, погоду. А останніми – вечірніми рейсами – на “задньому” майданчику в них обнімаються молоді закохані і зовсім не чують, що тролейбуси їдуть у депо. Щоб до сходу сонця знову виїхати із рідних воріт на вулиці рідного міста.
Сорок років тому в Кіровограді з’явилися перші тролейбуси...
ТОВ “Єлисаветградська транспортна компанія”, яка майже три роки тому почала піднімати з колін міське тролейбусне господарство, до сорокаріччя готується дуже відповідально з двох причин. По-перше, на це заслуговує увесь колектив, по-друге, окремі місцеві політики занадто упереджено ставляться до підприємства, яке із комунального стало орендним.
Генеральний директор “ЄТК” Геннадій Осетров запропонував Кіровоградському прес-клубу реформ на кілька годин змінити прописку і провести чергове засідання у виїзному режимі. "ЄТК" організувала для журналістів день відкритих дверей. У понеділок зранку представників кіровоградських ЗМІ запросили до звичайного тролейбуса на незвичайну екскурсію. Ветерани підприємства – ті, хто будував більше сорока років тому технічні та адмінбудівлю, десятки кілометрів контактних ліній, підстанції, зупинки, диспетчерські, хто водив вулицями Кіровограда перші тролейбуси, – стали своє- рідними гідами, які пам’ятають чи не кожен день кожного тролейбуса.
Мандрівка розпочалася досить щемно: найстарішого працівника, ветерана міського тролейбусного руху, колишнього головного інженера Миколу Федосійовича Шевченка прямо у салоні привітали з днем народження. Іменинник, подякувавши за таке незвичайне вітання, почав оповідати, як усе починалося.
А починалося теж не зовсім звично. Депо (воно там і нині) будували засуджені із кіровоградської “шестірки”, тому серед степу першими звели вишки для конвойних. Умовно звільнені, “хіміки”, працювали на спорудженні контактних ліній, а вже підстанції зводило будівельне управління № 411.
Від початку будівництва до пуску першого тролейбуса у Кіровограді – 2 листопада 1967 року – пройшло лише шість місяців! Уявляєте, якби зараз комусь довести такі строки будівництва?!.
Керівник служби пасажирського руху Катерина Володимирівна Білоус у тролейбусне депо прийшла тендітною молодою дівчинкою більше тридцяти років тому. Їй довірили відповідальну справу – мити тролейбуси. Холодною водою, з віником і прив’язаним до руки шлангом...
Нині Катерина Володимирівна звернула увагу пасажирів-репортерів на чистенький охайний тролейбус водія першого класу Миколи Ботнаренка – одного з найкращих водіїв тролейбусів України.
Не забарилася зі своєю інформацією і контролер зі стажем Валентина Галяндра: “зайців” у Кіровограді ще вистачає, але молодь стала відповідальнішою, за проїзд платить, у багатьох проїзні квитки, особливо у студентів. До речі, Геннадій Осетров зауважив, що вартість таких квитків для студентів – 7 гривень, для школяра – 4 гривні, для інших пасажирів – 15 гривень. Це на 120 поїздок. Якщо поділити будь-яку із цих сум, зрозуміло, що окрім як благодійністю “ЄТК” у ставленні до своїх пасажирів таку математику нічим іншим не назвеш. До того ж для усіх пільговиків, інвалідів, пенсіонерів тролейбус безкоштовний, а для звичайних пасажирів тариф 50 копійок – незмінний уже протягом багатьох років.
По ходу тролейбуса кореспонденти зафіксували суттєву річ: на свіжопофарбованих опорах з’явилися новенькі лайт-бокси, на яких з одного боку святкові візитівки “ЄТК”, а з іншого – такі забуті графіки руху тролейбусів.
Керівництво “ЄТК” попросило через нас усіх кіровоградців почати піднімати очі на зупинках і звіряти, чи дотримуються тролейбуси заданого часу, а потім не соромитися і телефонувати диспетчеру.
Хоча найперший водій тролейбуса у Кіровограді Іван Міхеєв, як його з любов’ю називають дядя Ваня, одразу насварив чи не всі міські маршрутки: мовляв, як габаритному тролейбусу встигнути до зупинки вчасно, коли через засилля іншого транспорту через центр не протовпитися.
– Уздовж вулиць шеренги автомобілів з обох боків, проїхати ніяк, а ДАІшників чомусь це не хвилює! – обурюється водій із сорокарічним стажем.
Але не лише подібне безладдя на дорогах хвилює місцевих тролейбусників. Вони попросили нас уважно поглянути на тролейбусні опори. За словами Геннадія Осетрова, практично всі вони на 80 відсотків зношені, потребують заміни, а це не одна тисяча гривень і не один день турбот. “ЄТК” у заміну і ремонт контактних мереж усього тролейбусного господарства вже вклала близько трьох мільйонів гривень, а ще додайте два з половиною мільйони гривень погашеного боргу перед енергетиками, плюс відшкодовані дев’ятимісячні борги із заробітної плати.
Заступник директора профільного транспортного департаменту міської ради Володимир Горбатенко, який теж брав участь у виїзному засіданні, підкреслив, що міська влада досить предметно почала займатися допомогою тролейбусникам, тому оновлення саме опор і рухомого складу стало першим пунктом у виконанні програми розвитку електричного транспорту в місті. Тролейбусники просять у міста не дуже багато: не засмічувати опори усілякими рекламами і не ставити палиці в колеса – у переносному значенні. А в прямому, за словами керівників “ЄТК”, вони готові на умовах співфінансування з містом вкладати кошти на придбання нових тролейбусів. Але чомусь окремим членам виконкому такі дії не до душі, тому місто у минулому році вже втратило майже два мільйони державної субвенції на придбання нових машин. Невже надалі у Кіровоград через подібну “турботу” не приїдуть нові тролейбуси?
Як стверджують і Володимир Горбатенко, і Геннадій Осетров, політика держави у галузі електротранспорту – як екологічно надзвичайно вигідного – спрямована лише на його розвиток, а в Кіровограді окремі депутати чомусь проти цього. Невже компанія, котра єдина з орендарів, що взяли в користування комунальне майно, сплачує кошти за оренду до міського бюджету, не має боргів із заробітної плати, купує паралельно з цим ще й нові комфортабельні автобуси для перевезення пільговиків, компанія, що готова на конкурсних умовах працювати на віддалених маршрутах, робить щось погане для Кіровограда? І кому вигідне знищення такого підприємства?
Відповідь на це питання намагалися відшукати журналісти і під час перебування у ремонтних майстернях тролейбусного депо. Там вони на власні очі побачили, як практично купи брухту, що дісталися “ЄТК” у спадок, ремонтники повертають до життя. Але чимало і таких машин, яких уже й сам Господь не здатен відродити. У тролейбусників чимало клієнтів купити їх, аби прилаштувати десь для своїх потреб. Такий каркас коштує близько п’яти тисяч гривень. Але міськвиконком не дозволяє списати ці машини. Невже краще, коли транспортники мусять витрачати кошти, і немалі, на утилізацію кожної відпрацьованої машини, аніж вкладали б їх у розвиток підприємства?
Учасники прес-клубу побачили прибрану затишну територію тролейбусного парку, нові, ювілейні, стенди, на яких – історія підприємства, його сьогодення, фото кращих працівників, ветеранів, молоді. Тут зберегли традиції, сімейні династії, тут знову почали дбати про колектив: відпочинок на морі з родинами, поїздки до Софіївського парку. Колектив допомагає кільком школам, відгукується на будь-які прохання міської влади.
Про що мріють у "ЄТК"? Спробують запустити лінію по вулиці Яновського, хоча опори, котрі там стоять, попередники встановлювали не по технології, а просто повтикали у землю, простіше – закопали в неї чималі гроші. Тепер же необхідно переробляти все спочатку, а крім цього, потрібні нові лінії, машини, фахівці, а значить, – капіталовкладення.
“Єлисаветградська транспортна компанія”, як запевняють її керівники, труднощів не боїться, сміливо дивиться у майбутнє і просить у влади лише одного: аби не заважала нормально працювати. І вулицями Кіровограда ще не одні сорок років ходитимуть тролейбуси.
Євгенія Шустер
Материалы на эту тему:
- Теги новости:
- троллейбус
- юбилей
- Елисаветградская транспортная компания
- троллейбусный парк
- Геннадий Осетров
- городской транспорт
Новости в тему:
- Скільки коштуватиме проїзд у Кіровоградському транспорті? — Новини Кіровоградщини
- У Кіровограді влада обіцяє боротися з хамством водіїв маршруток — Дзеркало Кіровоградщини
- У Кіровограді запроваджують нову транспортну систему — Кіровоградська правда
- Кіровоградські перевізники можуть втратити свої маршрути — Fotoinform
- У Кіровограді до кінця року розроблять нову транспортну схему — весь Кіровоград
Перепечатка материалов допустима только со ссылкой на РКС. Ссылка для традиционных СМИ — rks.kr.ua; гипер-ссылка для использования в онлайне — <a href="https://www.rks.kr.ua/">Новости Кировограда</a> (скопируйте и вставьте).
Уважайте чужой труд: все новости, опубликованные в РКС, проходят редакторскую правку. Иногда это просто исправление ошибок, но часто, чтобы придать новости читабельный вид, материал приходится переписывать с нуля. И даже в этом случае мы всегда указываем источник. Коллеги, ждем того же от вас. Спасибо.